Jak správně udržovat sjezdové lyže
Mezi širokou lyžařskou veřejností je velmi rozšířen názor, že lyže se mažou proto, aby jely rychleji. Je ale velmi důležité si uvědomit, že jde pouze o část pravdy. Lyže, na které se nelepí sníh a “dobře" jedou, jsou také především lépe a snadněji ovladatelné než lyže nenamazané.
To jistě ocení i lyžař, který nulovou péči o skluznice obhajuje tím, že potřebuje, aby lyže jely pomaleji, protože moc lyžovat neumí. Lyže sice skutečně jedou pomaleji, respektive někdy až drhnou. To je také příčinou toho, že se mnohem hůře vyjíždí a zavírá oblouk, což v konečném důsledku vede k mnohem rychlejší a nebezpečnější jízdě, než když je skluznice namazaná správně a lyže se chová tak, jak má. Pokud totiž můžeme lyže snadno ovládat, jednoduše tak naplníme základní pravidlo lyžování - já musím být pánem svých lyží, a ne lyže pánem mým.
Je třeba zmínit, že existuje mnoho způsobu mazání, technik a technologií. Také je velké množství vosků s různě vysokým obsahem fluoru, mazací prášky, silikonové, měděné a žíňové kartáče, leštičky a různé škrabky a stěrky a mnoho dalších nástrojů a chemických přípravků, které se k mazání lyží, ať již sjezdových nebo běžeckých, používají.
Tyto detaily však přenecháme odborníkům, kteří ve svých alchymistických dílnách voskují lyže pro závodníky.
Správně namazané lyže lépe jedou, a tím pádem se také lépe ovládají. Jak je tedy můžeme sami a s minimálním vybavením namazat?
Před sezónou
Těsně před začátkem zimní sezóny je třeba lyže, respektive skluznice, připravit na sníh. Máme dvě možnosti. Buďto lyže připravíme sami nebo prvotní péči svěříme odbornému servisu. Detailní popis čištění skluznice a vyplavování nečistot čistým parafínem popisovat nebudeme, protože se jedná o poměrně složitý postup, který navíc vyžaduje poměrně značné množství času a čistého vosku.
Doporučujeme svěřit první přípravu (první mazání před zimou) zkušeným servismanům, kteří nám lyže na zimu připraví. V servisech používají speciální stroje, které nejenže vyčistí a napustí porézní strukturu skluznice, ale také skluznici srovnají, v případě potřeby přibrousí hrany či zataví šrámy od kamenů a nakonec vosk rozleští. Tato příprava nás bude stát 150-500 Kč. Podle toho, co vše bude třeba na skluznicích provést a zda zvolíme broušení hran pouze smirkovým papírem nebo keramickými kotouči.
Během sezóny
Další mazání skluznice záleží především na množství odlyžovaných kilometrů a na terénu, ve kterém se pohybujeme. Pro potřeby většiny lyžařů bude dostačující mazat lyže vždy po odlyžovaném týdnu. V tomto případě ovšem voskování plní pouze konzervační funkci (pro lyže také velmi důležitou), ale vlastní skluz může být v některých dnech vlivem teplotních rozdílů horší či lepší. V každém případě se ale dá říci, že jednou týdně namazané lyže budou stále lépe ovladatelné než lyže, které vosk viděly leda za výkladní skříní obchodu.
Broušení
Další nesmírně podstatná věc je broušení hran. Hrany byste měli důkladně prohlédnout při každé kontrole skluznice. Pilníkem pak zarovnat větší poškození, která zpravidla bývají v oblasti pod vázáním. Po odstranění těchto hrbolků hrany brousíme s použitím brusných úhlových přípravků pro upnutí pilníku, který umožňuje přesné naúhlování hrany. Vždy pracujte rovnoměrnými a dlouhými tahy od špičky k patce. Následuje čištění skluznic.
Čištění
Abychom dobře pochopili význam čištění a mazání, je třeba vědět, jak taková skluznice vypadá. Každá lyže má skluznici poměrně hodně porézní, to znamená, že nejde o rovnou hladkou plochu, ale o množství pórů a štěrbin. Pokud mluvíme o mazání, jde právě o naplnění těchto mikroskopických prostor voskem. Z toho vyplývá, že okem by na skluznici žádný vosk neměl být vidět, protože pokud namažeme správně, je vosk pouze "uvnitř" skluznice.
Vosk, který jsme do skluznice napustili (případně napustili pracovníci odborného servisu), při lyžování sbírá drobné nečistoty, které jsou součástí sněhu a které zhoršují jízdní vlastnosti lyží. Po lyžování je tedy dobré skluznice vždy očistit. Použijeme k tomu speciální plastovou škrabku (cidlinu), kterou povrch skluznice "stáhneme". Případně skluznici vykartáčujeme měděným nebo kombinovaným kartáčem (jedná se o speciální kartáče na úpravu skluznic, které lze zakoupit jen ve specializovaných prodejnách).
Při všech úpravách skluznice je třeba postupovat od špičky k patce.
Ke každodennímu čištění nedoporučujeme používat chemické čističe skluznic, protože ty vyplaví ze skluznice veškerý vosk a my bychom pak museli vyčištěné póry napustit stejně jako před sezónou, což v našem případě znamená zásah specializovaného servisu. Často se také můžeme setkat s čištěním skluznic pomocí technického benzínu. Tento postup je však krajně nevhodný, protože relativně agresivní benzín naleptá jemnou strukturu skluznice a změní tak její skluzové vlastnosti.